Ford i Volkswagen rozszerzają globalną współpracę. Będzie ona dotyczyć także elektromobilności oraz – wspólnie z Argo AI – jazdy autonomicznej. Rozwiązania z tego zakresu mają być wprowadzane w USA i w Europie. Obydwa przedsiębiorstwa chcą zwiększyć w ten sposób konkurencyjność, jeszcze lepiej dopasować swoje produkty do wymagań klientów, a jednocześnie wykorzystać efekt synergii w dziedzinie kosztów i inwestycji.
Prezes Zarządu dr Herbert Diess (Volkswagen AG), Jim Hackett (Ford) oraz Bryan Salesky (Argo AI) potwierdzili, że Volkswagen i Ford zainwestują w firmę Argo AI specjalizującą się w rozwiązaniach z zakresu jazdy autonomicznej. Dzięki przyszłej współpracy z Volkswagenem i Fordem opracowany przez Argo AI Self Driving System (SDS) będzie pierwszym systemem służącym do jazdy autonomicznej, jaki ma zostać zastosowany komercyjnie zarówno w Europie, jak i w USA.
Fakt, że obydwie firmy operują w globalnej skali stwarza ponadto firmie Argo AI możliwość zastosowania nowej technologii na kolejnych rynkach. Volkswagen i Ford zamierzają niezależnie wykorzystywać w swoich modelach system SDS firmy Argo AI w celu rozbudowy usług mobilnych.
SDS ma umożliwić automatyczną jazdę na poziomie 4 według SAE, a przede wszystkim otworzyć nowe możliwości w zakresie wspólnego korzystania z pojazdów (ridersharing) i usług kurierskich w centrach miast poprzez zastosowanie pojazdów poruszających się automatycznie.
Współpraca z Argo AI w celu rozbudowy platformy SDS
Ford i Volkswagen otrzymają takie same udziały w firmie Argo AI i łącznie obejmą znaczną większość udziałów firmy. Pozostałe udziały zostaną przeznaczone dla pracowników Argo AI. Porozumienie wejdzie w życie pod warunkiem uzyskania zgody odpowiednich instytucji nadzorczych oraz po spełnieniu warunków umowy.
Jim Hackett, CEO Forda, powiedział: „Ford i Volkswagen nadal pozostaną konkurentami; współpraca obydwu firm z Argo AI zwiększy efektywność, stworzy efekt skali i zwiększy zasięg geograficzny w dziedzinie autonomicznej jazdy. Globalna współpraca w wielu obszarach spowoduje, że z pełną energią będziemy mogli prowadzić prace nad inteligentnymi pojazdami”.
Jako jeden z pierwszych producentów samochodów Ford wykorzysta również modułową platformę MEB Volkswagena służącą do produkcji aut elektrycznych. Od 2023 roku Ford będzie oferował w Europie bezemisyjny wielkoseryjny model skonstruowany na platformie MEB. Ford spodziewa się w Europie sprzedaży na poziomie ponad 600.000 sztuk w ciągu sześciu lat. Ponadto Ford zbada możliwość zaoferowania na europejskim rynku drugiego modelu bazującego na platformie MEB. Elementem europejskiej strategii Forda jest wykorzystywanie własnych atutów i ich rozbudowa. Oznacza to nacisk na pojazdy użytkowe, atrakcyjne crossovery i importowane modele o statusie ikony, jak Mustang czy Explorer.
Od 2016 roku Volkswagen zainwestował w opracowanie platformy MEB siedem miliardów dolarów. W ciągu najbliższych 10 lat ma na niej bazować ponad 15 milionów samochodów koncernu VW. Ford inwestuje łącznie 11,5 miliarda dolarów w elektryfikację swojej globalnej palety modeli. W tej kwocie zawiera się też współpraca z Volkswagenem w zakresie wykorzystania platformy MEB. Dzięki niej Ford zamierza zwiększyć ofertę elektrycznych aut przeznaczonych dla klientów w Europie oraz zrealizować własne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju.
„W przyszłości coraz więcej klientów będzie korzystało z opracowanych przez koncern Volkswagen innowacyjnych rozwiązań w zakresie konstrukcji pojazdów elektrycznych, a wraz z nimi skorzysta środowisko naturalne. Nasza współpraca z Fordem rozwija się coraz bardziej obiecująco. Sprawdzamy kolejne możliwości” – powiedział Herbert Diess.
„Zwiększenie zakresu wykorzystania naszej modułowej platformy MEB zmniejsza koszty konstrukcji bezemisyjnych samochodów i pozwala na jeszcze większe i szybsze upowszechnienie aut elektrycznych na całym świecie. Poprawia to sytuację obydwu przedsiębiorstw dzięki zwiększeniu efektywności kapitału, dalszy wzrost i zwiększenie konkurencyjności”.
Współpraca przedsiębiorstw wykracza poza wspólną inwestycję w Argo AI, nie przewiduje się jednak wymiany wzajemnych udziałów. Kieruje nią wspólne gremium, w którego skład wchodzą osoby zarządzające z obydwu przedsiębiorstw, na czele zaś stoją prezesi zarządów – Diess i Hackett.
Volkswagen i Ford prowadzą wspólne prace rozwojowe nad pickupami średniej wielkości przeznaczonymi do sprzedaży na całym świecie od 2022 roku oraz nad mającymizadebiutować później użytkowymi vanami.
Równe udziały w Argo AI
Volkswagen zainwestuje w firmę Argo AI łącznie 2,6 miliarda dolarów. Z jednej strony poprzez udostępnienie środków finansowych w wysokości jednego miliarda dolarów, z drugiej wnosząc swoją firmę Autonomous Intelligent Driving (AID), której wartość określa się na 1,6 miliarda dolarów. W AID pracuje 200 ekspertów, większość z nich nad nowymi rozwiązaniami technicznymi w dziedzinie jazdy autonomicznej na potrzeby koncernu Volkswagen. Poza tym w ciągu trzech lat Volkswagen wykupi od Forda udziały w Argo AI o łącznej wartości 500 milionów dolarów. Ford zainwestuje jeszcze 600 milionów dolarów z zakomunikowanej wcześniej gotówkowej inwestycji w wysokości miliarda dolarów w Argo AI.
Wartość Argo AI – włącznie z kompletnymi inwestycjami Forda i Volkswagena – wyniesie ponad 7 miliardów dolarów. W otwarciu nowych dziedzin działalności związanych z jazdą autonomiczną Volkswagen i Ford widzą znaczny potencjał do zyskownego wzrostu.
Argo AI planuje ścisłą współpracę z Fordem i Volkswagenem. Obydwa koncerny
samochodowe mają uzyskać dostęp do technologii, którą wykorzystają do rozwoju i wielkoseryjnej produkcji pojazdów autonomicznych. Rozważa się bezpieczne, niezawodne i stałe wykorzystanie tego rodzaju aut w dziedzinie ridesharingu i dostaw towarów. Bryan Salesky, współtwórca i CEO firmy Argo AI, stwierdził: „Argo AI dzięki swojej jasno określonej misji i obietnicy partnerów, że wykorzystają opracowane rozwiązania techniczne w swoich samochodach mogło zatrudnić najlepszych ekspertów. Dzięki połączeniu z AID nasz zespół zyska jeszcze bardziej międzynarodowy charakter. Jestem pewien, że również to pozwoli zyskać dla Argo AI jeszcze więcej doskonałych specjalistów na świecie. Ponadto, dzięki zaangażowaniu Forda i Volkswagena, rozwiązania Argo AI znajdą zastosowanie na niemal wszystkich rynkach Ameryki Północnej i Europy, w samochodach różnych marek i o różnej konstrukcji”.
Siedziba AID w Monachium stanie się główną europejską kwaterą Argo AI zarządzaną przez Karlheinza Wurma, obecnie CEO firmy AID. Po połączeniu z AID wzrośnie liczebność zespołu Argo AI z dotychczasowych 500 do 700 zatrudnionych na całym świecie. Wraz z centralą koncernu znajdującą się w Pittsburghu w Pensylwanii oraz siedzibą w Monachium
Argo AI prowadzi pięć centrów rozwojowych – pozostałe znajdują się w Dearborn (Michigan), Cranbury (New Jersey) i w Palo Alto (Kalifornia). Argo AI testuje razem z Fordem system SDS w Miami i Waszyngtonie DC. Tam właśnie planuje się wprowadzenie w przyszłości komercyjnych usług mobilnych.
Ford wykorzysta modułową platformę MEB Volkswagena do produkcji 600.000
samochodów Ford zamierza skonstruować własny samochód elektryczny korzystając z modułowej platformy MEB Volkswagena. Model opracowany w niemieckim centrum Forda w Kolonii-Merkenich ma się pojawić na rynku w 2023 roku.
Obydwa przedsiębiorstwa zamierzają ponadto rozszerzać współpracę w dziedzinie samochodów elektrycznych. Ford i Volkswagen przekształcają się w dostawców pojazdów opracowanych zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i oferowanych w przystępnej cenie. Elektryczne środki transportu mają dla obydwu firm znaczenie strategiczne. Umowa z Fordem jest jednym z filarów strategii Volkswagena w dziedzinie elektromobilności. Zwiększa ona zakres elektryfikacji w przemyśle samochodowym i wspiera globalne wysiłki, aby wdrożyć cele określone w paryskim porozumieniu klimatycznym, przewidujące neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla w 2050 roku.
Planowa współpraca w dziedzinie użytkowych vanów i pick-upów
Ford i Volkswagen realizują zapowiedzianą wcześniej współpracę w dziedzinie lekkich pojazdów dostawczych i pick-upów średniej wielkości – zwiększy ona konkurencyjność firm na kluczowych rynkach. Współpraca ta spowoduje też znaczący wzrost efektywności obydwu przedsiębiorstw. W ramach współpracy Ford skonstruuje i będzie produkował dla siebie oraz dla Volkswagena picku-upy średniej wielkości przeznaczone dla klientów w Europie, Afryce, na Bliskim Wschodzie, w regionie Azji i Pacyfiku oraz w Ameryce Południowej. Zostaną one wprowadzone do sprzedaży na najważniejszych rynkach prawdopodobnie w 2022 roku.
Poza tym na potrzeby obydwu firm Ford zamierza opracować i rozpocząć w 2022 roku produkcję większych użytkowych vanów dużych aut dostawczych, które miałyby być sprzedawane w Europie. Z kolei Volkswagen – także dla obydwu partnerów – przygotuje miejskiego vana oferowanego w Europie i na wybranych rynkach na świecie.
Zarówno Ford, jak i Volkswagen mają bardzo szeroką ofertę lekkich pojazdów dostawczych sprzedawanych na całym świecie, wśród których znajdują się takie modele, jak Fordy Transit i Ranger czy Volkswageny Transporter, Caddy i Amarok.
Volkswagen i Ford zakładają, że światowy popyt na średniej wielkości pick-upy oraz na samochody użytkowe będzie nadal rósł w ciągu najbliższych pięciu lat. Poprzez ścisłą współpracę przedsiębiorstwa te zamierzają szybciej wprowadzać na rynek nowe rozwiązania techniczne oraz innowacje, a także jeszcze lepiej wykorzystać moce produkcyjne w swoich
fabrykach.